Age of Civilizations 2 – Między Europą a Cywilizacją

Jeden gatunek, wiele różnic

Gry strategiczne, wykwintny gatunek gier przeznaczony w większości przypadków głównie dla fanów owego gatunku. Gatunku, który dzieli się potem na swoich młodszych braci i potomków niczym komórka przy rozwoju.

Dzielić możemy je na przykład poprzez zastosowane mechaniki czasu, poruszania się. Systemy turowe jak w serii Civilization albo Heroes: Might & Magic. Lub RTS’y jak chociażby Man of War czy Europa Universalis.

Zawsze jak na myśl przychodzi mi pojęcie „RTS”, wyobrażam sobie RimWorlda, rozbudowanego indyka, aktualnie moją ulubioną grę strategiczną. Jest bardzo dynamiczny, rozgrywka nie stoi w miejscu, nie daje Ci czasu na zastanowienie się między turami na to, jaki kolejny ruch pragniesz wykonać, rzuca Ci wyzwanie. Niekiedy też spluwa okrutnie w twarz i każe przed sobą uklęknąć. Inaczej mówiąc, gry z gatunku RTS zawsze miały w sobie ten pazur dynamiki, pędu czasu, który nadawał grze emocji. Tego brakowało mi właśnie w grach turowych

Przepaść między tymi gałęziami gier strategicznych wydaje się duża i nie ma tutaj żadnych haczyków. Owszem jest to duża przepaść, dynamiki w takiej Cywilizacji, czy heroesach, możemy się dopatrywać, owszem, ale nie na aż taką skalę. Rynek mobilny oprócz masy kopiujących od siebie gier ma jedną bardzo sprzyjającą dalszemu rozwojowi spraw cechę. Gracz, który sięga po telefon, nie za bardzo chce czekać masę czasu na wykonanie w grze pożądanej czynności, chce zrobić coś w rozsądnym czasie za rozsądną satysfakcję z dokonanych czynów.

(Dynamiczny system turowy, który pojawił się w AOC2, pozwala na rozgrywanie dużych ilości tur podczas jednej rozgrywki)

Wstrzelić się w punkt

Łukasz Jakowski
Samotny twórca gry Age of Civilizations, wydanej na urządzenia mobilne, turówki która pogodziła różnice między grami RTS a Turówkami, stawiając na szybką, turową rozgrywkę.
Brzmi nieco abstrakcyjnie, prawda? Gra zebrała bardzo dobre wyniki na Google Play, gracze chwalili tytuł za dopracowanie i duże możliwości podczas rozgrywek. Gra dzięki pewnej gamie losowości pozwalała przeprowadzać pozornie podobne rozgrywki na nieskończenie wiele sposobów.

Age of Civilizations polegało na zarządzaniu państwem i podbijaniu całego świata za pośrednictwem wojsk reprezentowanych jako wartości liczbowe.
Mogliśmy wybrać każde z naszych współczesnych państw na świecie. Do podbojów Twórca oddał nam do rąk mapę naszego świata oraz Kepler 22B. Gra nie miała w sobie zaawansowanych aspektów zarządzania gospodarką państwa, czy szerokiego wachlarzu działań politycznych. Stawiała bardzo mocno na szybką turową rozgrywkę. W jednej minucie tak naprawdę można było rozegrać 10-15 tur, podbić 30 prowincji i ogrzać sobie dłonie, od przesuwania po ekranie naszego smartfona.

Wsparcie dla Age of Civilizations nie trwało długo, gra dostała wersje Lite, Europe, Asian, oraz Africa, które skupiały się na konkretnych kontynentach i wydawać by się mogło, że to tyle.
Twórca rozpoczął pracę nad Age of Civilizations 2.

(Age of Civilizations 2 posiada bogate repozytorium na Sklepie Google Play)

Rzucić Studia, wygrać życie?

Age of Civilizations 2 do czasu premiery było owiane lokalnym memem “When it’s ready” odnoszący się do często zadawanych pytań o to, kiedy gra wyjdzie, domniemaniach daty wydania itd.
Data premiery była kilka razy przesuwana, więc czy warto było w ogóle na cokolwiek czekać?
Moment premiery pozytywnie zaskoczył nie tylko mnie, ale jak i dało się zauważyć masę innych osób. Gra została wydana po śmiesznie niskiej cenie. Za 14 złotych dostaliśmy tytuł, który swoją zawartością mógł konkurować z Cywilizacją czy Europą. Racja jednak zostaje wciąż z faktem iż AOC2 to prosta turówka, skupiająca się na pewnych aspektach w nieco niższych wartościach. Zmiany jakich przyczynił się Łukasz względem poprzedniej części były tym czego gracze oczekiwali.

Age of Civilizations 2 bez problemu wypełniło lukę pomiędzy Europą Universalis IV i Civilziations VI. Turówka, dość szybka, prosta, lecz z potencjałem na bogate rozrywki. Na start dostaliśmy mapę posiadającą około 4 tysiące prowincji (Mapa ziemi), oraz około 1 tysiąca prowincji na znanej z pierwszej części mapie Kepler 22B.
System dyplomacji posiadał podstawowe funkcje które pozwalały nam na formowanie Sojuszy, unii, posiadanie wasala, wypowiadanie wojen czy wchodzenie w koalicje przeciwko innym państwom. Nie zabrakło też opcji handlu czy składania ultiamtum
Niedługo po premierze został udostępniony również trochę skomplikowany edytor map, lecz dla chcącego nic trudnego. Moderzy wkrótce po otrzymaniu edytora map opublikowali, chociażby mapę znaną z serii The Elder Scrolls.

Na pochwałę zasługuje również możliwość tworzenia własnych, rozbudowanych scenariuszy, oraz edytowanie parametrów związanych bezpośrednio z właściwościami rozgrywki.
AOC2 Przynosi nam dwa tryby rozgrywki, grę wedle określonego scenariusza, lub kompletnie losowy tryb okrzyknięty “Erą cywilizacji” w jej wypadku mamy do wyboru rok startowy od 5000 przed naszą erą, do przyszłości (Na przykład 2050 roku).

W drugiej cześci ery cywilizacji możemy zasiąść za sterami rozmaitych państw, tych współczesnych, jak i tych istniejących już tylko na kartach historii.
Przykład? Cóż w 2017 roku możemy grać jako sparta, wygląda to komicznie. Ale nie będzie nikomu do śmiechu, jak potężne spartiańskie oddziały zapukają pewnego dnia w “odwiedziny”

Gra zyskała ogromne uznanie u nas w Polsce, co podkreślać mogą, chociażby wyświetlania w serwisie YouTube.

(Wielu YouTuberów zyskało zastrzyk widzów dzięki prowadzeniu serii z Age of Civilizations 2)

Złota era?

Mimo dobrych wyników recenzujących graczy, świetnej ilości wyświetleń w serwisie YouTube, to wydawać się zaczyna, iż gra powoli opuszcza okres swojej złotej ery.
Łukasz Jakowski ogłosił na swoim forum, że nie zamierza poświęcać AOC2 więcej swojego czasu, chce zakończyć wsparcie swojej gry i zająć się jakimś nowym projektem. Jest to oczywiście zrozumiała decyzja. Proces tworzenia gier jest bardzo złożony oraz wyczerpujący zarówno psychicznie, jak i fizycznie.

Gra nie doczekała się trybu Multiplayer, w planach jest obecnie wprowadzenie workshopu, oraz wersji na urządzenia mobilne z systemem IOS, na obecną chwilę gra jest dostępna tylko na Androidzie i Steam.

Pojawiły się również opinie o AOC2 które były mniej usłane różami, gra po premierze steamowej miała problem z save’ami. Zapiski potrafiły się kasować bądź bugować co uniemożliwiało dalszą grę i niekiedy kasowało wiele spędzonych godzin w rozgrywce.
Gracze po części też wyrazili zaniepokojenie zachowaniami sztucznej inteligencji, która w AOC2 jest po prostu średnia. Wiele decyzji jest kompletnie nieuzasadnionych lub głupich. Bywa że państwo z jedną prowincją woli zostać zaanektowane niż zwasalizowane lub państwo bez żadnej ekonomii, lub siły militarnej dokonuje ataku na o wiele mocniejszego przeciwnika.
Liczyć można na to że Łukasz przed zakończeniem prac nad AOC2 poprawi wszelkie zgłaszane przez graczy błędy, oraz ze spokojem będzie mógł się skupić na kolejnym, ambitnym projekcie.

(Oceny AOC2 nie dają wątpliwości, gra w oczach graczy wygląda świetnie)

Mówiąc prościej

Age of Civilizations 2 To świetna gra, naprawdę jeden z tytułów, którym warto poświęcić “jeszcze jedną turę”. Gra jest na tyle prosta że nawet osoba która ze strategiami nie miała nic wspólnego, odnajdzie się tutaj bardzo łatwo.

Czy polecam tę grę? Owszem, warto ograć ten tytuł, jak również warto zapoznać się z filmami YouTubowych twórców, którzy mogą podzielić się z wami swoim doświadczeniem w podbojach świata.

AOC2 wskoczyło do rywalizacji niczym mors do zimnej wody, kawałek tortu ułamało i nie ma zamiaru jeszcze przez dłuższy czas zabrać. Nie jest to gra doskonała, występują w niej glicze, problemy z AI. Lecz jeśli nie macie co robić wieczorną porą, to ta gra może okazać się waszym najlepszym przyjacielem.
Wartością liczbową mógłbym przydzielić tej grze takie optymistyczne 8/10

Świetne wypełnienie luki między dwoma gigantami.

3 Replies to “Age of Civilizations 2 – Między Europą a Cywilizacją

  1. Bardzo ciekawie napisana recenzja. Sam od siebie mogę polecić grę, kreatywnym osobom jest w stanie zapewnić długie godziny zabawy 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *